Credits

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Title:

LE JARDIN DE PAPA

Country:DR Kongo 2003
Format:35 mm
Colour:Colour
Language:OF m. engl. UT
Length:75 Minutes
Film series:Jenseits von Europa IX


Director :Laplaine, Zeka
Screenplay:Laplaine, Zeka
Cinematography:Bouzou, Jean-Marc
Editing:Arouali, Alima
 Ficheux, Fanny
 Mora, Marie-Hélène
Music:Fournier, Gilles
Sound:Bouchara, Ferdinand
  
Cast:Labasse, Laurent
 Princess Erika
 Sagna, Akéla
 Turkhi, Rim
Producer:Krumpe, Michael
Production company:Bakia Films
 Les Histoires Weba



Storyline



©
Jean and Marie, French newly weds, go on their honeymoon to Africa, where Jean lived as a little boy. On the way from the airport to the hotel, their taxi hits a child, who is injured. Bystanders blame the taxi driver and the white couple and they are threatened by an angry crowd, egged on by local gang leader Cobra. They just manage to escape and hide in the house of a young woman, Kapinga. In the frightened night that the four have to spend together, Jean turns out to be a convinced racist. Marie had been madly in love, but she loses her naïvety when she suddenly recognises his father in him, the old colonial who regarded Africa as France`s back garden. The situation gets grimmer, the house is besieged and the driver gets injured. Zeka Laplaine situated his third feature during the presidential elections in an unnamed African country (he shot it in the narrow streets of Saint Louis, Senegal; Laplaine himself grew up in Congo). The relationship between white and black has changed drastically since Jean grew up there. Laplaine brings the protagonists from the colonial past back together and confronts them in the present situation with their primary instincts that take over in an emergency -in spite of any considered reasoning. The film maker does this with pace and inventiveness.


Comment


Dramaturgie und Schnitt dieses Films erinnern an Politthriller und die beklemmende Spannung wird durch die düsteren, meist bei Nacht gedrehten Bilder noch verstärkt. Regisseur Zéka Laplaine: „Der Autounfall im Film ist symbolisch zu verstehen. Es handelt sich um einen Zwischenfall, wie ihn jeder von uns irgendwann in seinem Leben erleben kann. Ein unerwartetes, gewaltsames Ereignis, bei dem niemand voraussehen kann, wie er darauf reagieren würde. Im Film kommen Urinstinkte zum Vorschein und das kollektive Unterbewusste bestimmt die Handlungen der Personen. Ihre Vergangenheit holt sie ein und spült ihre angelernten, von Vernunft bestimmten Umgangsformen hinweg. Der Garten (des Vaters) erweist sich als alles andere als paradiesisch. Er zwingt die Protagonisten, weit über ihre Grenzen hinaus zu gehen. Im Ergebnis sind sie entweder zerrüttet oder gestärkt.“
  • Filmstill